vrijdag 18 september 2015

Waarom ? #WOT

Het #WOT van deze week is Waarom ? En ik denk bij mezelf waarom doe ik hieraan mee ? Waarom ? Wat is dat nou voor#WOT woord ...... Maar ja....dan zit je achter je toetsenbord en denk je tja....toch wel zinnig dat waarom, want ik doe het vaak dat waarommen. Enfin eerst maar even de definitie:

Waarom ~ 1) Allen die er al zijn zijn nog in aantocht (crypt.) 2) Bijwoord 3) Bijwoord van reden 4) Hoezo 5) In welk opzicht 6) Levensvraag 7) Met welk doel 8) Oorzaak 9) Om wat 10) Om welke reden 11) Reden 12) Vanwaar 13) Vanwege 14) Vraagwoord 15) Vragend bijwoord 16) Voornaamwoordelijk bijwoord 17) Vragend voornaamwoord 18) Weswege 19) Wes 20) Weshalve

En als ik dan naar deze beschrijving kijk, springt er eentje voor mij uit: levensvraag. Ik vraag mij namelijk vaak af waarom ik op deze aardkloot rondhuppel. Maar ook "met welk doel" en "om welke reden" past bij mij. En dan vooral als het om mijn persoontje gaat. Waarom gaan dingen zoals ze gaan ? En waarom doe ik wat ik doe ? Waarom reageer ik zoals ik reageer ? Waarom komen mensen of situaties op mijn pad ? En ga zo nog maar even door. 

En die waarom vraag stel ik mij vaak vanuit een stuk onzekerheid. Want wie zit er nou op mij te wachten ? En waarom dan ? Waarom vinden mensen mij leuk, bijzonder, speciaal, spontaan etc. Maar ook waarom vinden anderen mij hard, kil, afstandelijk.....

Ja waarom is toch wel een dingetje voor mij. Ik ben onzeker, ik ben een perfectionist, ik vind mijzelf niet bijzonder. En dan heb je de mensen die mij wel bijzonder vinden....En dan denk ik waarom ? Vraag dat ook. En dat leidt dat tot een gesprek. Een gesprek met die ander. Een vertrouwd gesprek. Dat kan een vriend of vriendin zijn of familie. Meestal iemand die zich veel minder afvraagt waarom? En die dan tegen mij zegt, waarom jij bijzonder bent ? Gewoon omdat jij jij bent  ! Ja maar.....er zijn zoveel mensen, zeg ik dan. Zegt die vriend/vriendin ja maar er is geen tweede Desy. Dus daarom ! En dan kan ik echt verlegen worden. 

En de mensen die mij niet bijzonder vinden, zelfs afstandelijk en kil....die vraag ik niets. Want diezelfde onzekerheid en datzelfde perfectionisme maakt dat ik niet wil dat ze "mij" zien. Liever niet, want dan kunnen ze me ook niet raken. Dus daarom doe ik dan zoals ik doe, laat ik zien wat ik wil laten zien en verstop ik wat me kwetsbaar maakt. 

Dus waarom waarom ik zoveel ? Omdat ik me steeds druk maak over al die definities die hierboven staan als het om mij gaat. Terwijl ik eigenlijk gewoon tevreden kan zijn met mij, met wie ik ben. Niks waarommen, ik ben wie ik ben. Nu alleen nog ff  er voor zorgen dat dat ook zo gaat voelen. Dan zal dat waarommen van zelf minder worden. Toch goed dat #WOT woord waarom....het heeft mij doen nadenken en geeft inzicht in mijn eigen ge-waarom. En dat lucht op....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten